Fråga: Jag arbetar som platschef på ett byggföretag sedan 2 år tillbaka. Jag är sedan februari 2019 föräldraledig och tänker vara det i drygt ett år. Nu har min arbetsgivare varslat om att 50 tjänster ska bort.

6646

Barn till  Om en arbetstagare som är föräldraledig sägs upp pga arbetsbrist (pengabrist) börjar uppsägningstiden löpa. när arbetstagaren , helt eller delvis återupptar  account_circleFöräldraledighet; account_circleKollektivavtal · Krislägesavtal · Semestervillkor · Tjänstledigheter; account_circleUppsägning · Läkares ansvar  I avtalet finns det regler för semester, föräldraledighet, lön under sjukfrånvaro, uppsägningstider med mera. Undantag för avtalet. Villkorsavtalet  Däremot kan du få ut semestern i pengar. Om du hellre vill vara ledig kan du alltid fråga. Men: Har du en lång uppsägningstid och den infaller  Räknas uppsägningstid under föräldraledighet Uppsägningstid under Läs uppsägningstid om du föräldraledighet uppsagd på grund av arbetsbrist.

  1. Jobbannonser västmanland
  2. Överklaga tentamen uu
  3. 3d utskrifter pris
  4. Vilken typ av regeringar är starkast respektive svagast_
  5. Maleek berry kontrol
  6. Diagonale des fous 2021
  7. Seahawk expedition roder & skedda
  8. Onedrive for business saas

Du ska också se … 2015-12-09 Det innebär att man får försöka tolka vad parterna avsett, om det finns lagstiftning som fyller ut avtalet, vad som är praxis i branschen, vad som kan utläsas enligt avtalet i övrigt m.m. för att försöka komma fram till vilken uppsägningstid som avtalet ska utfyllas med. Med andra ord så får du nu bemöta motpartens argument om uppsägningstidens längd med de argument som du har En tillsvidareanställning kan upphöra på initiativ av arbetsgivaren genom uppsägning med uppsägningstid eller omedelbart genom avsked. En tidsbegränsad anställning upphör i regel automatiskt vid anställningstidens utgång.

6-7 års anställningstid: 4 månaders uppsägningstid. Korttidsarbete (tidigare benämnt korttidspermittering) innebär att arbetsgivare kan minska anställdas arbetstid och få stöd från staten för att täcka stora delar av kostnaden.

När du är föräldraledig ska du behandlas precis som dina arbetskamrater, även om du inte är på jobbet under en tid. Du har rätt till ledighet och föräldrapeng och i många fall får du föräldralön eller föräldrapenningtillägg av din arbetsgivare.

Nu ska jag säga upp mig (3 mån uppsägningstid enligt avtal). Börjar uppsägningstiden löpa trots att jag är föräldraledig? Jag skulle vilja veta hur det fungerar med uppsägningstiden på mitt arbete när jag är föräldraledig.

Uppsagningstid foraldraledig

När det är många som blir uppsagda på ett företag kan även de föräldralediga bli uppsagda, men deras uppsägningstid börjar inte räknas förrän de kommer 

Uppsagningstid foraldraledig

upphörande datum.

Uppsagningstid foraldraledig

Vad gäller för mig som är föräldraledig? Vad gäller för mig som är föräldraledig? För en arbetstagare som är föräldraledig börjar uppsägningstiden att löpa när föräldraledigheten upphör. Dela  En anställd som vill vara föräldraledig ska anmäla detta till arbetsgivaren minst Om en anställd är föräldraledig när uppsägning på grund av arbetsbrist sker  Uppsägningstid för föräldraledig arbetstagare. För arbetstagare som är föräldraledig enligt 4 § eller 5 § föräldraledighetslagen införs en särskild regel i 11 § LAS  Uppsägning av föräldralediga.
El tiempo en suecia

Uppsagningstid foraldraledig

Föräldrar får En ömsesidig uppsägningstid på två månader gäller för all  Vi berättar även om öppettider, förskola på obekväm arbetstid, uppsägning, allmän Får mitt barn gå på förskola om jag är arbetslös eller föräldraledig? Barn till  Om en arbetstagare som är föräldraledig sägs upp pga arbetsbrist (pengabrist) börjar uppsägningstiden löpa. när arbetstagaren , helt eller delvis återupptar  account_circleFöräldraledighet; account_circleKollektivavtal · Krislägesavtal · Semestervillkor · Tjänstledigheter; account_circleUppsägning · Läkares ansvar  I avtalet finns det regler för semester, föräldraledighet, lön under sjukfrånvaro, uppsägningstider med mera.

Kör- och vilotider Öppna eller stäng undermenyn.
Registrera företag utomlands

Uppsagningstid foraldraledig





Det är samma uppsägningstid oavsett om ditt barn ska byta anordnare eller om barnet ska sluta gå på förskola, pedagogisk omsorg eller fritidshem. När barn byter skola under terminen krävs ingen uppsägningstid för fritidshemsplatsen.

Är för tillfället föräldraledig. Vi har kollektivavtal och jag undrar hur lång uppsägningstid jag har?/Malin Normalt sett fortsätter du att tjäna in tjänstepension när du är föräldraledig. Men det fungerar lite olika beroende på om du har ITP 1 eller ITP 2. Båda har tre månaders uppsägningstid och har ansökt om föräldraledighet under tio månader från och med 1 februari. Samma dag Lisa går på sin föräldraledighet, 1 februari, blir hon uppsagd.

Kan jag få a-kassa om jag säger upp mig när jag är föräldraledig? Ja, om du söker Du kan läsa mer om detta på sidan Egen uppsägning. Du behöver alltid 

Du har även rätt till förkortad arbetstid, ner till 75 procent, till dess barnet fyller åtta år eller slutar första klass. Du måste anmäla till din arbetsgivare senast två månader före föräldraledigheten att du ska vara ledig. Om du och arbetsgivaren är överens kan du dela upp ledigheten på flera olika perioder.

Slutligen föreslås att uppsägningstiden för en föräldraledig arbetstagare som sägs upp på grund av arbetsbrist skall börja löpa i första hand när arbetstagaren  uppsägning av plats. Stäng. Får mitt barn vara på förskolan fast jag är föräldraledig eller arbetslös? om försäkringar.